Додаток
до листа
Міністерства
освіти і науки
України
від 22.09.2021
№ 1/9-482
Методичні рекомендації
про викладання української мови у 2021/2022 навчальному році
У 2021/2022 навчальному році вивчення
української мови здійснюватиметься
за такими програмами:
у 5 – 9 класах за навчальною програмою зі змінами, затвердженими наказом МОН України від
07.06.2017 № 804;
у 10
‒ 11 класах – за навчальними програмами (рівень стандарту
та профільний рівень), затвердженими наказом МОН від 23.10.2017 № 1407.
Навчальні програми розміщені на офіційному сайті МОН за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi .
Звертаємо
увагу, що в мовленнєвій лінії навчальної програми для
10 – 11 класів подано перелік
рекомендованих видів роботи, які дають змогу учням реалізувати здобуті знання
на практиці. Ці види роботи забезпечують повноцінний мовленнєвий розвиток
старшокласників, адже комплексно охоплюють формування всіх видів мовленнєвої
діяльності (аудіювання, читання, говоріння і письма). Системний підхід до
розвитку мовлення учнів не передбачає виділення окремих годин на традиційні для
5 – 9 класів аудіювання, читання мовчки та вголос, перекази, твори тощо,
оскільки ці види роботи передбачено на кожному уроці. Учитель
може на власний розсуд змінювати запропоновані теми й види
роботи, але водночас прагнути протягом року рівною мірою приділяти увагу
розвиткові всіх видів мовленнєвої діяльності.
Сучасні
соціокультурні умови, інтеграція української освіти в європейський контекст
зумовлює введення до навчальних програм такого виду письмових робіт, як есе,
спрямованого на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення
в них інтересу до навчання предмета, розвиток особистості, критичного мислення,
лінгвокреативності.
Есе – самостійна творча письмова робота, ознакою
якої є особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення, невеликий
обсяг, вільна композиція, невимушеність та емоційність
викладу.
Види есе: вільне і формальне
Вільне |
Формальне |
Ознаки: |
Ознаки: |
Невеликий обсяг (7 – 10 речень) Довільна форма і стиль викладу зі
збереженням структурованості тексту (вступ, основна частина, висновок) Наявність позиції автора |
Обсяг 120 – 200 слів Логічна організація структури: наявність відповідних компонентів (теза,
аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновок) Виклад грунтовний Наявність позиції автора |
Вільне есе обмежене в часі (5 – 10 і 10 – 15 хв). До нього доцільно вдаватися на
кожному уроці й на різних його етапах: цілевизначення, закріплення, рефлексії
тощо.
Для написання
формального есе виділяють більше часу: від 20 до
45 хв.
Види формального есе:
інформаційне (есе-розповідь, есе-визначення, есе-опис);
критичне;
есе-дослідження (порівняльне есе, есе-протиставлення, есе
причини-наслідку, есе-аналіз).
Розподіл годин між розділами
Зазначений у навчальних програмах розподіл годин між розділами є орієнтовним.
У разі потреби вчитель має право самостійно змінювати кількість годин у межах
розділу та послідовність вивчення розділів.
Кількість фронтальних та індивідуальних видів
контрольних робіт з української мови
Звертаємо увагу
на кількість фронтальних та індивідуальних видів контрольних робіт з української мови в
закладах загальної середньої освіти з українською мовою навчання.
Фронтально оцінюють диктант,
письмовий переказ і письмовий твір (навчальні чи контрольні види робіт), мовні знання й уміння, запис яких
здійснюють на сторінці класного журналу «Зміст уроку».
Індивідуально
оцінюють говоріння
(діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос. Для цих видів
діяльності не відводять окремого уроку, а визначають окрему колонку без дати на
сторінці класного журналу «Облік навчальних досягнень».
У І семестрі проводять оцінювання двох
видів мовленнєвої діяльності (усний
переказ, діалог). У ІІ семестрі
– оцінювання таких видів мовленнєвої діяльності, як усний твір і читання вголос, що здійснюється в 5 – 9 класах.
Результати
оцінювання говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання
вголос протягом семестру виставляють
у колонку без дати й ураховують у семестрову оцінку.
Повторне
оцінювання із зазначених видів мовленнєвої діяльності не проводять.
Перевірка мовних знань і вмінь здійснюється за допомогою завдань, визначених учителем (тести, диктант
тощо) залежно від змісту матеріалу, що вивчається.
Тематичні і семестрові оцінки
Тематичну
оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням контрольних робіт.
Семестрову
оцінку виставляють на основі тематичного оцінювання та результатів
оцінювання певного виду діяльності: говоріння (діалог, усний переказ,
усний твір) або читання вголос.
Якщо дитина хворіла частину семестру,
пропустила, наприклад, одну тематичну, не має оцінки за певний вид мовленнєвої
діяльності, то оцінка за семестр виводиться на розсуд учителя залежно від
динаміки особистих навчальних досягнень учня (учениці), важливості пропущеної
теми чи теми, за яку учня (ученицю) атестовано, (тривалість вивчення,
складність змісту, ступінь узагальнення матеріалу). За таких умов оцінка за
семестр може бути такою, як тематична (якщо вона одна), або знижена на кілька
балів (на розсуд учителя).
Фронтальні та індивідуальні види контрольних
робіт у 5 – 9 класах
|
5 кл. |
6 кл. |
7 кл. |
8 кл. |
9 кл. |
|||||
Усього годин |
122 |
122 |
88 |
70 |
70 |
|||||
Години з РМ |
24 |
23 |
22 |
16 |
19 |
|||||
|
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
Перевірка мовної теми |
4 |
4 |
4 |
4 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Письмо: переказ |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
твір |
– |
– |
– |
1 |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Правопис:
диктант |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Говоріння: діалог |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
усний переказ |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
усний твір |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
Читання
вголос |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
Фронтальні та індивідуальні види
контрольних робіт у 10 – 11 класах
Рівень |
Рівень стандарту |
Філологічний рівень |
||
Фронтальні види
контрольних робіт |
||||
Форми
контролю |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
Перевірка мовної
теми |
2 |
2 |
3 |
3 |
Письмо: есе |
2 |
3 |
1 |
1 |
переказ |
– |
– |
1 |
1 |
твір |
– |
– |
1 |
1 |
Індивідуальні види контрольних робіт |
||||
Говоріння: діалог |
1 |
– |
1 |
– |
усний
переказ |
1 |
– |
1 |
|
уний
твір |
– |
1 |
- |
1 |
У таблицях
зазначено мінімальну кількість фронтальних видів контрольних робіт. Учитель на
власний розсуд може збільшувати цю кількість залежно від рівня підготовленості
класу, здібностей конкретних учнів, умов роботи тощо.
Оцінка за
контрольний твір з української мови та переказ є середнім арифметичним за зміст
і грамотність, яку виставляють у колонці з датою написання роботи (надпис у
колонці «Твір», «Переказ» не
роблять).
Акцентуємо
увагу, що в разі відсутності учня на одному зі спарених уроків під час
написання контрольного твору, переказу рекомендуємо давати йому індивідуальне
завдання, визначене вчителем. Зазначене завдання виконується учнем під час
уроку.
Кількість робочих зошитів з української мови за класами:
5 – 9 класи – по два зошити;
10 – 11 класи – по одному зошиту.
Для контрольних
робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту.
Ведення зошитів
оцінюють від 1 до 12 балів щомісяця протягом семестру, що вважається поточною
оцінкою, яку зараховують до найближчої тематичної. Під час перевірки зошитів
ураховують наявність різних видів робіт, грамотність, охайність, уміння
правильно оформити роботи.
У разі
відсутності учня на уроках протягом місяця рекомендуємо в колонці за ведення
зошита зазначати «н/о» (немає оцінки).
В умовах
нового формату освітньої діяльності в Україні – дистанційної форми навчання в
період карантинних заходів у режимі
онлайн і офлайн учителям рекомендуємо
використовувати сучасні електронні ресурси: ZOOM, Viber, Skype, безкоштовні
платформи Google Classroom, Moodle, Microsoft Teams, записи уроків у межах
проєкту «Всеукраїнська школа онлайн» тощо.
Фронтальні та індивідуальні види
контролю в умовах карантину проводяться з урахуванням матеріально-технічних
можливостей закладу освіти, учителя-філолога. Педагог на свій розсуд може
визначати вид та зміст завдань. Необхідні рішення щодо організації освітнього
процесу, зокрема з української мови, можуть прийматися рішенням методичних
об’єднань учителів-філологів.
Завдання оцінюються відповідно до орієнтовних вимог оцінювання навчальних
досягнень учнів із базових
дисциплін у системі загальної середньої освіти (наказ МОН від 21.08.2013 № 1222), що
чинні для 5 – 11 класів.
Немає коментарів:
Дописати коментар