УКРАЇНСЬКА МОВА

     МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО  ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ У 2022-2023 Н. Р.  


Дякую авторам Татьяна Гнаткович, Олені Котусенко Olena Schastlyva та Оксані Опачко за роботу й допомогу вчителям-філологам

За покликанням -https://docs.google.com/document/d/1lzJQbSnqmcryfimzm2vr8UgT3uCHzyWs/edit?usp=sharing&ouid=101539903733212582095&rtpof=true&sd=true дорожня карта для вчителя-словесника, у якій враховано все - від нормативної бази аж до заповнення сторінки в класному журналі

ЗМІСТ
НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА3

ТЕМАТИЧНЕ, СЕМЕСТРОВЕ  ТА   РІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ В 5 КЛАСІ8

УКРАЇНСЬКА МОВА10

5 КЛАС10

Рекомендовані види робіт з української мови  в 5 класі10

Орієнтовний формат запису журнальної сторінки з української мови у 5 класі11

6 – 11 КЛАСИ12

Перевірка знаннєвого компонента  (оцінювання мовних знань і вмінь)13

Поточне оцінювання в процесі поурочного вивчення теми з української мови14

Критерії оцінювання знань, умінь та навичок учнів у процесі поурочного вивчення теми з української мови15

ХАРАКТЕРИСТИКА РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (5 КЛАС)17

I. СПРИЙМАЄ УСНУ ІНФОРМАЦІЮ НА СЛУХ / АУДІЮВАННЯ17

Оцінювання аудіювання18

ІІ. УСНО ВЗАЄМОДІЄ ТА ВИСЛОВЛЮЄТЬСЯ / ГОВОРІННЯ18

1. Діалогічне мовлення18

Оцінювання мовного оформлення діалогу19

Критерії оцінювання діалогу202. Монологічне мовлення (усні переказ і твір)22

Оцінювання усного переказу/твору23

ІІІ. СПРИЙМАЄ ПИСЬМОВІ ТЕКСТИ / ЧИТАННЯ23

1. Читання вголос23

Критерії оцінювання читання вголос24

2. Читання мовчки26

Оцінювання читання мовчки27

IV. ПИСЬМОВО ВЗАЄМОДІЄ ТА ВИСЛОВЛЮЄТЬСЯ / ПИСЬМО (письмові переказ/твір /есе/диктант)27

1. Переказ / переказ із творчим завданням28

2. Твір29

3. Есе29

Критерії оцінювання письмових переказів / творів / есе30

Мовне оформлення перевірки письмових робіт32

4. Диктант. Оцінювання правописних (орфографічних і пунктуаційних)33

умінь учнів/учениць33

Критерії оцінювання диктанту34

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА35

5 КЛАС35

Рекомендовані види робіт з української літератури в 5 класі35

Орієнтовний формат запису журнальної сторінки з української літератури у 5 класі36

6-11 КЛАСИ37

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА38

5 КЛАС38

Рекомендовані види робіт із зарубіжної літератури в 5 класі38

Орієнтовний формат запису журнальної сторінки із зарубіжної літератури у 5 класі39

6-11 КЛАСИ40

ВИДИ РОБІТ ІЗ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ41

Критерії поурочного оцінювання на уроках з української та зарубіжної літератури41

Критерії оцінювання виразного читання напам’ять художніх творів (за О.О. Ісаєвою)43

Оцінювання зошитів44

Джерела45



ПРЕЗЕНТАЦІЯ    "ПАРОНІМИ. ЗАПОБІГАННЯ ПОМИЛОК У                                             ВЖИВАННІ ПАРОНІМІВ"  https://docs.google.com/presentation/d/1FgTJmewwKJ3w0WRcC6Q-dS5HX5h5uX1x/edit#slide=id.p1


 

10 клас. Українська мова

Контрольна робота

Повторення вивченого матеріалу  за темою «Складне речення та його ознаки»

 

1.Складним є речення, вказане у рядку:

А Душа летить в дитинство, як у вирій, бо їй на світі тепло тільки там.

Б Краю ти мій, краю, кращого за тебе я в житті не знаю.

В Тут, під кронами білих каштанів, причаїлися наші, повні щастя, літа.

Г З діда-прадіда в нашім краю люди прагнули з піснею жити.

2. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження

речення Іван озирнувся назад, на скелі, - … вибрати

А що обличчя його скаменіло

Б коли обличчя його скаменіло

В бо обличчя його скаменіло

Г і обличчя його скаменіло.

 3. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження

речення Я йду за ними, … вибрати

А  тому що мені видно легке гойдання всіх трьох крилатих хребтів, м’яких, вовнистих…

Б  бо мені видно легке гойдання всіх трьох крислатих хребтів, м’яких, вовнистих…

В  і мені видно легке гойдання всіх трьох крислатих хребтів, м’яких, вовнистих…

4. Укажіть складносурядне  речення, між частинами якого не ставиться кома (окремі розділові знаки опущено)

А Тільки невсипуще море бурхає десь здалеку та зорі тремтять у нічній прохолоді.

Б Срібно-холодні роси слались і дикі кози, граційні, полохливі, виходили пастись на поляну.

В Жито заколоситься і настане пора жнив.

Г Благословенна будь, родино де в згоді сестри і брати.

5.  Укажіть складносурядне  речення, між частинами якого не ставиться кома (окремі розділові знаки опущено)

А Усе іде але не все минає над берегами вічної ріки.

Б Дружба має різні прояви але закон у неї один- вірність.

В Лиш храм збудуй а люди в нього прийдуть.

Д Степ і вітер.

 6.Укажіть складносурядне  речення, між частинами якого не ставиться кома (окремі розділові знаки опущено)

А Не обдурюй себе і тобі не доведеться дурити інших.

Б Чого ти до мене причепився і що тобі не подобається?

В Лице неба стало суворим і його уста дихнули холодом.

Г Ранок стрічав їх холодним дощем і плакав десь вітер в саду за кущем.

 7. Визначте складнопідрядні речення, у якому підрядне речення стоїть після головного.

А) За високою дзвіницею, що так поривається вгору, десь у білому підхмар’ї зникають

лебеді...

Б Крім тебе, Петре, ми всі тут зібрались такі, що ніколи в житті не літали..

В  Хто живе лиш сьогоднішнім днем, той не стане займатись садами.

Г Різнобарвні вітражі, на які падали промені призахідного сонця, дзеркально вигравали з-під

навислих над вузькими вікнами дашків.

Д На балкон упало перше проміння, заграло в розмаїтті квітів, що пелюсткове усміхалися

тихому  ранку.

  8.Підрядна означальна частина є в реченнях:

 А Звідси добре було видно поле, смужку зрізаних соняшників під горою і ліс, що вже починав

жевріти..

Б  Йому думалося, що сьогодні у їхній хаті не світитиметься..

В Тільки зацвітуть маки в городах, вона й хату покине і не вийде з тих маків.

Г Не було дня, щоб я тобі не написав.

  9. Визначте складнопідрядні речення з підрядною  з’ясувальною частиною:

а)  Дитячим щебетом починається ранок на одному з мальовничих півостровів, що по-тутешньому

зветься просто кут.. 

б) Обом було прикро, що доля розвела їх по різні сторони океану.

в) Одного дня Сашко відкрив, що Сіроманець сліпий.. 

г)   Люблю, коли в вікно розкрите шумлять безжурно дерева.

10. Визначте складнопідрядне речення з підрядною  частиною місця

А А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя.

Б Настав час, коли полтавська Богданівка стала мистецькою столицею Катерини Білокур.

В Я так люблю, коли падають пахучі яблука у м’яку траву.

Г Гаснуть вогні у місті, ніби в безодню моря падають зорі янтарні.

 11. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядних

обставинних частин.

   А Помилки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні.   

  Б Люблю я листопад похмурий, дарма що осінь сіра і сумна.                                  

  В  Стрілки годинника зійшлися на десяти, коли постукали у двері.                               

  Г  Дітлахи навшпиньки заглядали через паркан, щоб нарешті побачити гостей.                        

1.Умови.

2. Мети.

3. Часу.

4.Допустова.

 12. Складнопідрядним  з кількома підрядними частинами є речення:

   А  Риба, щоб жити, має воду, птиця — має небо, а людина повинна мати землю.

   Б  В гаю щебетали соловейки, кували зозулі, туркотали горлиці, щебетало всяке птаство.

   В Сонце ще не зійшло, хоч на східному прузі небо налилося багряним спалахом, неначе якийсь

незримий художник заґрунтував його червоними барвами, щоб відбити на велетенській

картині рожевий схід.

   Г Климко звівся на лікоть, щоб краще було видно шлях, яким йому йти далі..

  13. Укажіть правильне твердження:

А Складнопідрядне речення поєднує синтаксично нерівноправні частини, одна з яких головна, а друга-залежна (підрядна).

Б Підрядна частина складнопідрядного речення може мати вказівні слова: той, такий, там, туди, звідси та ін.

В Підрядна означальна частина відповідає на питання який? яка? яке? які? і пояснює в головній частині головний або другорядний член, виражений іменником, займенником чи іншою частиною мови в значенні іменника.

14. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Міцна сім’я міцна держава.
Б Світали ночі вечоріли дні.
В Ловив рибку впіймав рака.
Г Подивлюся серце защемить.
Д Небо зоряне завтра дощу не буде.

  15. Після речення Цвітуть яблуні… треба поставити кому, якщо серед варіантів його продовження вибрати
А пахнуть білі гречки.
Б прийшов травень.
В значить справжня весна.
Г вишні ж уже відцвіли.
Д розносяться пахощі навколо.

16. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
А Саду нашого не впізнати густим роєм білого цвіту обліпило кожну гілочку.
Б Облітають квіти обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині.
В Та диво дивне в лютій тісноті я відчуття безмежжя не втрачаю.
Г Та сам я шукав не істини модні розшукую в хаосі власну особу.
Д А тумани вже давно щезли розвіяли їх сині вітри й вітерці.

 17. Укажіть правильне твердження:

А Складне речення з різними видами зв’язку-це речення із сурядним і підрядним зв’язком.

Б Кому не треба ставити між частинами, з’єднаними одиничним сполучником і, й , та (=і), або, чи, якщо вони мають спільну підрядну частину.

В У складних реченнях із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком усі частини поєднуються лише за допомогою сполучників.

18. Укажіть речення, яке складається з трьох частин:

А  А в цей час наді мною  твориться диво: хтось невидимий смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли.

Б Коні м’яко ступають по вологій траві, у повітрі свіжо-свіжо, де-не-де блимають далекі вогники і чутно гуркіт.

В Мовчала трава, мовчало віддалік громаддя копиць, схожих на вершників, що поснули з піднятими забралами, усе потонуло в безобрійній німій тиші.

Г Надвечір хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг стужавів і гостро заблищав, а повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом.

19. Зробіть повний синтаксичний розбір поданих речень

Умій жити так, щоб у тебе з другом була єдність духу.

Сумні сади дрімають уже без плодів, і задумані хати притихли, і навіть горобці чекають снігу.

 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ІГРИ

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ КВІЗ ДЛЯ 8-9  КЛАСУ https://docs.google.com/presentation/d/1ExMEVx0Jo8w26BctWRIS_NN-H8dM5dJk/edit?usp=drive_link&ouid=10...