МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ У 2022-2023 Н. Р.
Дякую авторам Татьяна Гнаткович, Олені Котусенко Olena Schastlyva та Оксані Опачко за роботу й допомогу вчителям-філологам
ТЕМАТИЧНЕ, СЕМЕСТРОВЕ ТА РІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ В 5 КЛАСІ8
Рекомендовані види робіт з української мови в 5 класі10
Орієнтовний формат запису журнальної сторінки з української мови у 5 класі11
Перевірка знаннєвого компонента (оцінювання мовних знань і вмінь)13
Поточне оцінювання в процесі поурочного вивчення теми з української мови14
Критерії оцінювання знань, умінь та навичок учнів у процесі поурочного вивчення теми з української мови15
ХАРАКТЕРИСТИКА РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (5 КЛАС)17
I. СПРИЙМАЄ УСНУ ІНФОРМАЦІЮ НА СЛУХ / АУДІЮВАННЯ17
ІІ. УСНО ВЗАЄМОДІЄ ТА ВИСЛОВЛЮЄТЬСЯ / ГОВОРІННЯ18
Оцінювання мовного оформлення діалогу19
Критерії оцінювання діалогу202. Монологічне мовлення (усні переказ і твір)22
Оцінювання усного переказу/твору23
ІІІ. СПРИЙМАЄ ПИСЬМОВІ ТЕКСТИ / ЧИТАННЯ23
Критерії оцінювання читання вголос24
IV. ПИСЬМОВО ВЗАЄМОДІЄ ТА ВИСЛОВЛЮЄТЬСЯ / ПИСЬМО (письмові переказ/твір /есе/диктант)27
1. Переказ / переказ із творчим завданням28
Критерії оцінювання письмових переказів / творів / есе30
Мовне оформлення перевірки письмових робіт32
4. Диктант. Оцінювання правописних (орфографічних і пунктуаційних)33
Критерії оцінювання диктанту34
Рекомендовані види робіт з української літератури в 5 класі35
Орієнтовний формат запису журнальної сторінки з української літератури у 5 класі36
Рекомендовані види робіт із зарубіжної літератури в 5 класі38
Орієнтовний формат запису журнальної сторінки із зарубіжної літератури у 5 класі39
ВИДИ РОБІТ ІЗ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ41
Критерії поурочного оцінювання на уроках з української та зарубіжної літератури41
Критерії оцінювання виразного читання напам’ять художніх творів (за О.О. Ісаєвою)43
ПРЕЗЕНТАЦІЯ "ПАРОНІМИ. ЗАПОБІГАННЯ ПОМИЛОК У ВЖИВАННІ ПАРОНІМІВ" https://docs.google.com/presentation/d/1FgTJmewwKJ3w0WRcC6Q-dS5HX5h5uX1x/edit#slide=id.p1
10 клас. Українська мова
Контрольна робота
Повторення вивченого матеріалу за темою «Складне речення та його ознаки»
1.Складним є речення,
вказане у рядку:
А Душа летить в дитинство, як у вирій, бо їй на світі тепло
тільки там.
Б Краю ти мій, краю, кращого за тебе я в житті не знаю.
В Тут, під кронами білих каштанів, причаїлися наші, повні
щастя, літа.
Г З діда-прадіда в нашім краю люди прагнули з піснею жити.
2. Складносурядне
речення утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення Іван озирнувся
назад, на скелі, - … вибрати
А що обличчя його скаменіло
Б коли обличчя його скаменіло
В бо обличчя його скаменіло
Г і обличчя його скаменіло.
3. Складносурядне речення утвориться, якщо
серед варіантів продовження
речення Я йду за
ними, … вибрати
А тому що мені видно
легке гойдання всіх трьох крилатих хребтів, м’яких, вовнистих…
Б бо мені видно легке
гойдання всіх трьох крислатих хребтів, м’яких, вовнистих…
В і мені видно легке
гойдання всіх трьох крислатих хребтів, м’яких, вовнистих…
А Тільки невсипуще море бурхає десь здалеку та зорі тремтять
у нічній прохолоді.
Б Срібно-холодні роси слались і дикі кози, граційні,
полохливі, виходили пастись на поляну.
В Жито заколоситься і настане пора жнив.
Г Благословенна будь, родино де в згоді сестри і брати.
А Усе іде але не все минає над берегами вічної ріки.
Б Дружба має різні прояви але закон у неї один- вірність.
В Лиш храм збудуй а люди в нього прийдуть.
Д Степ і вітер.
6.Укажіть складносурядне речення, між частинами якого не ставиться
кома (окремі розділові знаки опущено)
А Не обдурюй себе і тобі не доведеться дурити інших.
Б Чого ти до мене причепився і що тобі не подобається?
В Лице неба стало суворим і його уста дихнули холодом.
Г Ранок стрічав їх холодним дощем і плакав десь вітер в саду
за кущем.
7. Визначте складнопідрядні речення, у якому
підрядне речення стоїть після головного.
А) За високою дзвіницею, що так поривається вгору, десь у
білому підхмар’ї зникають
лебеді...
Б Крім тебе, Петре, ми всі тут зібрались такі, що ніколи в
житті не літали..
В Хто живе лиш
сьогоднішнім днем, той не стане займатись садами.
Г Різнобарвні вітражі, на які падали промені призахідного
сонця, дзеркально вигравали з-під
навислих над вузькими вікнами дашків.
Д На балкон упало перше проміння, заграло в розмаїтті
квітів, що пелюсткове усміхалися
тихому ранку.
8.Підрядна
означальна частина є в реченнях:
А Звідси добре було
видно поле, смужку зрізаних соняшників під горою і ліс, що вже починав
жевріти..
Б Йому думалося, що
сьогодні у їхній хаті не світитиметься..
В Тільки зацвітуть маки в городах, вона й хату покине і не
вийде з тих маків.
Г Не було дня, щоб я тобі не написав.
9. Визначте складнопідрядні речення з підрядною з’ясувальною частиною:
а) Дитячим щебетом починається ранок на одному з
мальовничих півостровів, що по-тутешньому
зветься просто кут..
б) Обом було прикро, що доля розвела їх по різні сторони
океану.
в) Одного дня Сашко відкрив, що Сіроманець сліпий..
г) Люблю, коли в вікно розкрите шумлять безжурно
дерева.
10. Визначте
складнопідрядне речення з підрядною
частиною місця
А А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і
життя.
Б Настав час, коли полтавська Богданівка стала мистецькою
столицею Катерини Білокур.
В Я так люблю, коли падають пахучі яблука у м’яку траву.
Г Гаснуть вогні у місті, ніби в безодню моря падають зорі
янтарні.
11. Установіть відповідність між
складнопідрядними реченнями та видами їх підрядних
обставинних частин.
А Помилки друзів ми повинні вміти
виправляти або зносити, коли вони несерйозні.
Б Люблю я листопад похмурий, дарма що осінь сіра
і сумна.
В Стрілки
годинника зійшлися на десяти, коли постукали у двері.
Г Дітлахи
навшпиньки заглядали через паркан, щоб нарешті побачити гостей.
1.Умови.
2. Мети.
3. Часу.
4.Допустова.
12. Складнопідрядним
з кількома підрядними частинами є
речення:
А Риба, щоб жити, має воду, птиця — має небо, а
людина повинна мати землю.
Б В
гаю щебетали соловейки, кували зозулі, туркотали горлиці, щебетало всяке
птаство.
В Сонце ще не зійшло, хоч на східному
прузі небо налилося багряним спалахом, неначе якийсь
незримий художник заґрунтував його червоними барвами, щоб
відбити на велетенській
картині рожевий схід.
Г Климко звівся на лікоть, щоб краще було
видно шлях, яким йому йти далі..
13. Укажіть правильне твердження:
А Складнопідрядне
речення поєднує синтаксично нерівноправні частини, одна з яких головна, а
друга-залежна (підрядна).
Б Підрядна частина
складнопідрядного речення може мати вказівні слова: той, такий, там, туди,
звідси та ін.
В Підрядна
означальна частина відповідає на питання який? яка? яке? які? і пояснює в
головній частині головний або другорядний член, виражений іменником,
займенником чи іншою частиною мови в значенні іменника.
14. Між частинами безсполучникового складного речення
треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Міцна сім’я міцна держава.
Б Світали ночі вечоріли дні.
В Ловив рибку впіймав рака.
Г Подивлюся серце защемить.
Д Небо зоряне завтра дощу не буде.
15. Після
речення Цвітуть яблуні… треба поставити кому, якщо серед
варіантів його продовження вибрати
А пахнуть білі гречки.
Б прийшов травень.
В значить справжня весна.
Г вишні ж уже відцвіли.
Д розносяться пахощі навколо.
16. Між частинами безсполучникового складного речення
треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
А Саду нашого не впізнати густим роєм білого цвіту обліпило кожну гілочку.
Б Облітають квіти обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині.
В Та диво дивне в лютій тісноті я відчуття безмежжя не втрачаю.
Г Та сам я шукав не істини модні розшукую в хаосі власну особу.
Д А тумани вже давно щезли розвіяли їх сині вітри й вітерці.
17. Укажіть правильне твердження:
А Складне речення з різними видами зв’язку-це речення із
сурядним і підрядним зв’язком.
Б Кому не треба ставити між частинами, з’єднаними одиничним
сполучником і, й , та (=і), або, чи, якщо вони мають спільну підрядну частину.
В У складних реченнях із сполучниковим і безсполучниковим
зв’язком усі частини поєднуються лише за допомогою сполучників.
18. Укажіть речення,
яке складається з трьох частин:
А А в цей час наді
мною твориться диво: хтось невидимий
смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли.
Б Коні м’яко ступають по вологій траві, у повітрі
свіжо-свіжо, де-не-де блимають далекі вогники і чутно гуркіт.
В Мовчала трава, мовчало віддалік громаддя копиць, схожих на
вершників, що поснули з піднятими забралами, усе потонуло в безобрійній німій
тиші.
Г Надвечір хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг
стужавів і гостро заблищав, а повітря стало таким прозорим, що було далеко
видно голі дерева понад шляхом.
19. Зробіть повний синтаксичний
розбір поданих речень
Умій жити так, щоб у тебе з другом була єдність духу.
Сумні сади дрімають уже без плодів, і задумані хати
притихли, і навіть горобці чекають снігу.
Немає коментарів:
Дописати коментар